Terapie hrou
Co je cílem a smyslem terapie hrou?
Cílem terapie hrou je zpracování traumatických zážitků, která vede i ke změnám vnějším, tj. k odeznění poruch chování. Nejde o pouhé odstranění symptomů, ale o změnu ve struktuře osobnosti dítěte.
Terapie hrou je nedirektivní terapie a jejím smyslem je nabídnout bezpečný terapeutický prostor, ve kterém dítě může svým vlastním tempem a svým vlastním způsobem prozkoumávat všechny minulé i současné události, které vědomě nebo nevědomě negativně ovlivňují jeho současný život, tj. terapie dává dítěti možnost „aktivovat“ jeho schopnost své problémy vyřešit. Skrze hru se dítě vyrovnává s tíživými zážitky, znovu přehrává problémy, se kterými se setkalo – je to cesta, jak odreagovat a bezpečně regulovat strach, smutek nebo vztek.
Jak terapie hrou probíhá?
Dítě není třeba na terapii hrou nějak speciálně připravovat či mu dopředu nastavovat hranice chování. Své dítě informujte o tom, že terapie „bude čas, který bude pouze pro něj, bude si moci hrát a bude tam s ním – jméno terapeuta“.
Terapie hrou probíhá ve speciálně vybavené herně, ideálně ve frekvenci 1x týdně, v délce 45–60 min.
Během terapie si dítě za přítomnosti terapeuta hraje se speciálními hračkami, které dítěti pomáhají vyjádřit to, co obvykle nedokáže sdělit slovy. Terapeut do hry vstupuje pouze na přímé vyzvání dítěte a jeho působení během terapie je vymezeno následujícími principy. Jeden z nástrojů terapie hrou je profesní vztah mezi terapeutem a dítětem, který terapeut dítěti nabízí.
Před zahájením terapie a následně po každém pátém setkání (či dle potřeby) se s Vámi terapeut sejde a bude s Vámi diskutovat o principech terapie a o změnách a pokrocích, jimiž dítě v rámci terapie prochází.
Principy terapie hrou
Zrcadlení, tj. „Slyším tě!“
Zrcadlení spočívá v tom, že terapeut opakuje to, co říká dítě. Dítě tím získává ujištění o tom, že mu terapeut naslouchá a rozumí mu.
Stopování, tj. „Vidím tě!“
Terapeut popisuje to, co dítě dělá. Dítě tak cítí zájem terapeuta o to, co dělá, jeho snahu porozumět světu dítěte a pochopit ho.
Přijetí, tj. „Přijímám tě se vším, co k tobě patří!“
Terapeut pojmenovává pocity dítěte, kterých si všímá a přijímá je bez hodnocení, nevyvrací je ani neodmítá.
Dítě tím získává odvahu své pocity vyjadřovat otevřeněji a učí se jim lépe rozumět.
Podpora sebevědomí, tj. „Zvládneš to!“
Terapeut chce, aby dítě zažívalo, že je schopné a kompetentní řešit své problémy, nedělá věci za něj, pomáhá mu jen na jeho jasnou výzvu apod.
Vytýčení limitů, tj. „Se mnou jsi v bezpečí!“
Hranice v Terapii hrou jsou jednoduché – dítě nesmí ubližovat samo sobě ani terapeutovi, nesmí ničit hračky a ostatní předměty v místnosti, a po ukončení hry odchází. Stanovení limitů probíhá způsobem, který dítě neohrožuje a nezahanbuje, to znamená není narušen jeho pocit bezpečí ani pocit přijetí. Terapeut dává dítěti možnost, aby samo nad sebou získalo kontrolu.
Ceník:
-Jedno terapeutické setkání s dítětem – 1 200,- Kč
-Konzultace s rodičem/náhradním rodičem o délce 90 minut – 1 800,- Kč
-Zpracování zprávy z úvodního mapování vztahových vzorců (je-li potřeba) – 2400,-
-Vypracování zprávy pro MŠ, ZŠ, jiné odborníky – 1 800,- Kč